Kinderkoor Watergraafsmeer werd in 1999 opgericht en werd bijna tien jaar lang gedirigeerd door Thijs Janssen. Van 2008 tot 2016 stond het koor onder leiding van Manna van Assem. Sinds september 2016 is Bregje van Goudoever de dirigent. Kinderkoor Watergraafsmeer is een echt buurtkoor. Alle buurtkinderen die het leuk vinden, mogen meedoen, maar als je iets verder weg woont, ben je natuurlijk ook van harte welkom bij het kinderkoor.
De groepen
Het koor bestaat uit vier groepen, opgebouwd op basis van leeftijd en ervaring:
- Twee groepen Vrolijke Vivaldi’s (ca 4-6 jaar)
- Een groep Mondige Mozarten (ca 6-9 jaar)
- Een groep Blinkende Beethoven’s (ca 8-12 jaar)
De groepen bestaan uit maximaal 12 kinderen. Door de beperkte groepsgrootte is er veel aandacht en een fijne persoonlijke sfeer in de groepen.
De les
In de wekelijkse lessen leren de kinderen liedjes uit alle hoeken van de wereld. Met veel plezier wordt er samen gezongen, soms meerstemmig en soms met solo’s. De kinderen werken toe naar een mooie theatrale voorstelling aan het eind van het jaar in een echt theater. Lees hieronder over de stijl van lesgeven van de dirigent Bregje van Goudoever.
Aanmelden voor een proefles kan altijd.
De zangdocent
Sinds 2016 wordt het koor gedirigeerd door Bregje van Goudoever. Zij is artistiek verantwoordelijk voor het koor.
Bregje studeerde schoolmuziek aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Ze werkte onder andere als project-muziekdocent op diverse basisscholen in Amsterdam en Haarlem. Naast het lesgeven op scholen leid ze diverse koren, geeft workshops, zanglessen en coacht jongeren bij muziektheaterprojecten (o.a. de Zauberflöte op het Geert Groote College en de Drie Stuiveropera in een Haags wijkcentrum). Ook maakte ze muziektheatervoorstellingen met asielzoekers en statushouders.
Als zanger is ze op dit moment verbonden aan Bach Ensemble Amsterdam en Camerata oude kerk.
Drie vragen aan Bregje
Wat drijft jou om dit koor te leiden?
Bregje: “Ik noem dit koor weleens mijn speeltuin. Het is een plek waar al mijn creativiteit samenkomt. Vanaf het eerste jaar heb ik het jaar afgesloten met een theatrale liedjesvoorstelling. Omdat dit koor niet verbonden is aan een (muziek)school ben ik helemaal vrij om dit om mijn manier in te vullen. Ik bedenk een verhaal, zoek en schrijf er liedjes bij, regisseer de boel en speel zelf ook mee. Het resultaat is nu elk jaar een nieuwe voorstelling in een echt theater waar we met elkaar heel hard voor werken en ongelooflijk trots op zijn!
Dit alles met veel hulp van een ouderbestuur die achter de schermen veel werk verrichten. Het werkt heel prettig dat dit koor kleine groepen heeft van maximaal 12 kinderen. In het basisonderwijs heb je al snel 25 kinderen voor je neus, wat ook heel leuk kan zijn maar dat is wel een stuk minder persoonlijk. Bij het kinderkoor heb ik echt een lijntje met elk kind, dat maakt het extra leuk.”
Wat is jouw stijl van lesgeven?
Bregje: “Typerend is denk ik mijn los-vaste manier van werken. Oftewel, ik vind het belangrijk dat de lessen gezellig zijn – we moeten kunnen lachen – maar ik vind het ook wel heerlijk om keihard te werken met elkaar en ik geef dan ook altijd les tot en met de laatste seconde. Ik ben vrij precies en haal vaak alles uit de kast om een mooie melodie en ook de tekst goed tot zijn recht te laten komen Omdat in dit koor in principe iedereen welkom is, kan het weleens gebeuren dat een kind niet vanzelf bewust is van zijn eigen stemgeluid.
Als dat binnen de koorles niet vanzelf verbetert werk ik ook weleens een tijdje één op één met zo’n kind. Vaak groeit een kind daar enorm van. Ook natuurtalenten komen tot hun recht; ik laat ze vaak voorzingen en bij de eindvoorstelling maken ze kans op een mooie solo. Maar belangrijkste blijft het samen zingen!”
Waarom is zingen met elkaar zo belangrijk?
Bregje: “Van samen zingen word ik straal gelukkig! In m’n eentje zingen is leuk, maar samen zingen kan je echt dat gelukzalige gevoel geven. Ik zie het ook aan de kinderen, je ziet hun ogen oplichten als het extra lekker gaat, of wanneer ze een lied voor het eerst tweestemmig zingen. Dat zijn bijzondere momenten. Een mooie koorklank krijg je alleen als je goed naar elkaar luistert en de stemmen op elkaar afstemt.
Voor verlegen kinderen kan het ook heel goed zijn om in een koor te zingen. Ik zie vaak kinderen een enorme groei doormaken. Het ene kind vind het zingen in een groep heel spannend, een ander kind groeit als het in z’n eentje een solo durft te zingen. Het zingen in een koor geeft niet alleen een gevoel van saamhorigheid, het maakt ook allemaal fijne stofjes aan in je brein. De laatste tien jaar is er veel onderzoek gedaan naar de effecten van muziekonderwijs dat onder andere door hoogleraar Erik Scherder veel bekendheid kreeg.